Dlaczego warto stosować nowoczesny olej syntetyczny?
Data publikacji 28 grudnia 2022Do smarowania silników spalinowych wykorzystuje się oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. W każdym przypadku są to produkty rafineryjne o określonym przeznaczeniu, ale nieco innych właściwościach, które wynikają ze składu, a pośrednio ze sposobu produkcji. Oleje syntetyczne są produktami tworzonymi w procesie syntezy chemicznej. Oleje mineralne są natomiast ropą naftową poddaną rafinacji w celu jej oczyszczenia z niepożądanych związków.
Właściwości silnikowego oleju syntetycznego
Ze względu na postępującą miniaturyzację i jednoczesne śrubowanie osiągów uzyskiwanych przez nowoczesne jednostki napędowe, do ich smarowania wykorzystuje się zaawansowane oleje o zoptymalizowanym poziomie lepkości dla wysokich i niskich temperatur pracy. Olej syntetyczny jest czystszy, ma bardziej jednorodną strukturę, a dzięki licznym dodatkom lepiej radzi sobie z niezwykle dużymi obciążeniami, na jakie narażone są współczesne silniki spalinowe niż olej mineralny. Głęboko oczyszczone oleje syntetyczne zapewniają skuteczniejsze smarowanie i lepiej chronią poszczególne elementy silnika. Zachowują większą płynność w niskich temperaturach i odpowiednio dużą gęstość w temperaturach wysokich, chroniąc silnik już od pierwszych chwil rozruchu po moment jego największego obciążenia przy maksymalnych obrotach. Można wymienić kilka typów takich olejów. Na stronie https://esklep.pesta.com.pl/grupy-towarowe/8000000025/oleje-syntetyczne-silnikowe prezentowane są oleje w klasie lepkości 0W, 5W i 10W. Oznaczenie z literą W odnosi się do poziomu lepkości oleju w warunkach zimowych. Im niższa cyfra, tym lepsza lepkość, gdy temperatury spadają poniżej zera.
Kiedy pozostać przy oleju mineralnym?
Współczesne auta napędzane przez nowoczesne silniki spalinowe wymagają stosowania zaawansowanego oleju syntetycznego, który zachowuje pożądaną płynność w niskich i wysokich temperaturach powietrza. W pojazdach starszej generacji wciąż można stosować jednak oleje półsyntetyczne, a w wiekowych modelach pojazdów oraz pojazdach o dużym przebiegu, w celu uszczelnienia silnika, dopuszczalne, a nawet zalecane jest stosowanie oleju mineralnego, oczywiście pod warunkiem jego regularnej wymiany. Oleje mineralne mają większą gęstość niż oleje syntetyczne i są pozbawione dużej ilości substancji myjących, dzięki czemu nie wypłukują nagaru i tym samym zmniejszają ryzyko zapchania kanałów olejowych w silniku.
Nowoczesne oleje syntetyczne silnikowe należy stosować we wszystkich nowoczesnych autach, co jest zgodne z zaleceniami producentów. Takie oleje charakteryzują się większą trwałością, a dzięki wielu dodatkom nie tylko czyszczą, ale i chronią wnętrza silników, wydłużając możliwy czas ich eksploatacji.