Jak wyrobić książeczkę sanitarno- epidemiologiczną?
Data publikacji 11 lutego 2022Książeczka sanepidowska jest koniecznością, gdy chcemy pracować przede wszystkim w gastronomii. Jest to bardzo ważny dokument, który upoważnia do pracy w restauracji, czy w lokalu gastronomicznym. Książeczkę sanepidowską można uzyskać, gdy lekarz medycyny pracy odnotuje pozytywny wynik badań, które zostały zlecone, najczęściej przez przyszłego pracodawcę.
Jak wyrobić książeczkę sanitarno- epidemiologiczną?
Wielu przyszłych pracowników zastanawia się jak wyrobić książeczkę sanitarno-epidemiologiczną? Należy zacząć od podstawowych badań – najważniejszym z nich jest laboratoryjna analiza składu kału. Do tych badań będą potrzebne nam trzy próbki kału z trzech kolejnych dni. Bardzo ważne jest, żeby takie próbki schować do specjalnych pojemników można je a kupić w każdej aptece. Na wyniki trzeba poczekać od jednego do dwóch tygodni. Często trzeba także robić badania wzroku, jeśli pracownik ma wadę wzroku. Pracodawca może również zlecić badania EKG, jeśli są takie wskazania. Wszystkie te badania dają wyniki od razu i nie trzeba na nie czekać.
Czy książeczka sanitarno epidemiologiczna może być uaktualniona?
Warto wiedzieć, że gdy mamy już wyrobioną książeczkę sanitarno epidemiologiczna, to nawet jeśli nie używamy jej przez lata, to wystarczy ją tylko uaktualnić. Jest to bardzo duża wygoda dla pracownika, gdyż może po prostu odnowić wszelkie potrzebne badania. Należy także wiedzieć, że termin ważności książeczki jest ustalany przez samego lekarza. Najczęściej jest taka książeczka wystawiana na około dwa lub trzy lata. Po tym czasie musimy uzupełnić badania, by móc dalej pracować w gastronomii.
Jakie są koszty wyrobienia książeczki?
Najczęściej koszty wyrobienia książeczki są po stronie pracodawcy. Może się zdarzyć także, że niektórzy pracodawcy nie będą chcieli ponieść takich kosztów i wówczas będzie trzeba samemu wszystko zapłacić. Sama książeczka sanitarno epidemiologiczna nie jest droga, gdyż kosztuje nawet do dziesięciu złotych. Większe koszty trzeba jednak ponieść za samą pieczątkę lekarza, który podbija nam ważność takiej książeczki. Najczęściej są to granice od stu pięćdziesięciu do dwustu złotych. Trzeba także liczyć koszty samych badań, które mogą wynosić nawet ponad dwieście złotych. Jest to jednak inwestycja, która się zwróci, jeśli chce się pracować przez kilkanaście lat w gastronomii.
Książeczkę sanepidowską można kupić w sklepach papierniczych lub nawet przez Internet. Dzięki temu nie jest ciężko ją zdobyć. Warto też wiedzieć, że obecnie może wystarczyć tylko samo orzeczenie do celów sanitarno- epidemiologicznych, jednak nie zaszkodzi mieć takiej książeczki przy sobie w trakcie pracy w gastronomii. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że żadna kontrola sanepidu nie będzie mogła zwrócić żadnej uwagi.